Com a entrenadors
de mini bàsquet , tenim una sèrie de idees, de conceptes clars alhora de
treballar amb els nostres equips. Indiferentment del nivell, dels continguts
que vulguem dur a terme durant la temporada, sabem per exemple que no farem una
defensa zonal, en aquest cas és una norma de reglament, però segur que sinó fos
així, ens trobaríem més d’un equip defensant en zona en partits d'aquestes
categories.
Aquest exemple,
per impossible que ens pugui semblar, em dona a pensar en els motius pels quals
algú faria això. La única resposta que em ve al cap és el resultat, el voler
guanyar per sobre de tot, i faig la reflexió: és bo ensenyar a córrer abans que
a caminar per extreure’n un resultat a curt termini??
Quants de
nosaltres ens em trobat equips de mini bàsquet fen bloquejos al mig del partit
només per aconseguir cistelles fàcils? Fins i tot us puc dir que m’he trobat
algun entrenador demanant un temps mort a falta de pocs segons per finalitzar
un quart i preparant una jugada amb 2 o 3 bloquejos indirectes per trobar un
jugador sol sota cistella...guanyant de 40! Lluny d’expressar el que pugui
pensar cap a aquests tipus d’entrenador, miro als seus equips i penso: els està
formant o deformant??
Ara s’obren 2
motius de debat:
- Guanyar per sobre de tot?
- El nostre paper en l’evolució dels jugadors.
Vull pensar que
el primer és força clar quan parlem de categories de formació. Estem formant
petites persones, i no els hi podem ensenyar que tots els camins són vàlids per
aconseguir l’èxit. Guanyar no és el més important en aquestes edats, és més
important inculcar la cultura de l’esforç, del companyerisme, de la millora i
....de la competició! Seria molt hipòcrita si us digués que no els hem
d’ensenyar a competir i després inscriure els equips en una lliga on hi ha
resultats, però no hem de confondre competir amb guanyar (això ja podria ser un
altre tema per un altre dia). Per tant, com a entrenadors formadors, hauríem de
predicar amb l’exemple i no caure en aquestes temptacions per sumar 2 punts o
per endur-nos un resultat.
Quan parlem del
nostre paper en l’evolució dels jugadors, recupero la frase del segon paràgraf
quan dèiem que no es pot ensenyar a córrer abans que a caminar. Una ensenyança
de tècnica individual (fintes, sortides, bots, passis...), de treball de
recepció, de lectura del 1x1... són el caminar del bloc, i aquest seria el
córrer. Per tant, què estem fent? Formar o deformar?
Segurament,
aquest exemple som molts els que el veiem molt clar, i no se’ns passaria pel
cap desestructurar l’evolució dels nostres jugadors amb aquest concepte però...
i si ens posem a mirar amb més detall altres casos més comuns?
Partim de que la
base dels nostres petits jugadors ha de ser la tècnica individual i el domini
de pilota. Sense aquest treball, practicar aquest esport (i la majoria
d’esports) resulta molt complicat per no dir impossible.
Com a entrenador
de categories de formació on porto molts anys, darrerament veig on entrenadors
joves, o no tant joves, que estan demanant als seus jugadors, per exemple, que
un passi arribi al seu destí. I ara ens preguntem, és el més normal, no? Bé, de
fet podria ser-ho si hem fet un bon treball previ, tant del passador, com del
receptor. Però en les situacions que em refereixo, és veu molt clar que el
treball que s’ha fet és de recepció. El jugador que fa de receptor a fet un bon
treball i està amb avantatge per rebre la bola, però...ens hem preocupat del
passador? Als entrenaments hem comptat que tindria un defensor, o simplement li
em dit: quan te la demani passa-la fort, avançada i on la demani...? Li hem dit
que haurà de protegir la pilota, o que el passi de pit pròpiament dit (de pit a
pit) no existeix i que l’haurà de fer obrint el braç? (Pensem que el jugador,
en general, no entén el motiu de perquè li recriminem una cosa que no li em dit
com fer, tot i que se n’adoni que no l’ha fet bé, per molt simple o intuïtiu
que ens pugui semblar a nosaltres). En molts casos veig clarament que no, per
què veus com aquest jugador que porta fent bé els gestos tècnics durant tot el
partit, ara no sap realitzar aquest, per tant, hem ensenyat a rebre (córrer)
abans d’ensenyar a passar (caminar). És un exemple com centenars que podria
haver escollit, però que crec que il·lustra el que vull expressar.
La conclusió
d’aquest primer post, és la següent. Tots veiem que en categoria mini bàsquet
no es pot fer zona perquè el reglament ho diu. La gran majoria veiem que no
farem bloquejos ja que hi ha conceptes previs molt més importants i necessaris
per l’evolució dels nostres jugadors, tant tècnica com mentalment, però pels
continguts que treballem diàriament, hem treballat la base per poder-los dur a
terme amb èxit? Hem pensat en tots els petits detalls? Perquè si no tenim la
base de tècnica individual suficient i amb uns mínims d’assimilació, qualsevol
contingut que depengui d’aquesta base serà córrer sense haver aprés a caminar i
per tant, estarem deformant la formació dels nostres jugadors.
Espero que aquest
primer post, sobretot d’opinió personal, llenci algunes idees per qui ho
llegeixi, i si això serveix per què com a mínim una persona vegi com millorar
algun aspecte dels seus entrenaments, haurà valgut la pena el temps invertit en
escriure-ho.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada